@misc{Andrzej_Peć_-_pedagog_regionalista_nauczyciel/nauczyciel_akademicki;_absolwent_Wydziału_Artystyczno-Pedagogicznego_Uniwersytetu_Śląskiego_Filia_w_Cieszynie_oraz_studiów_podyplomowych_z_zakresu_terapii_pedagogicznej_(Uniwersytet_Jagielloński);_autor_programów_różnorodnych_form_szkoleniowych_dla_nauczycieli_z_zakresu_edukacji_regionalnej_europejskiej_wielokulturowej_oraz_ICT;_Współautor_programu_do_realizacji_ścieżki_edukacyjnej_dla_liceum_ogólnokształcącego_liceum_profilowanego_i_technikum_Edukacja_Regionalna_–_Dziedzictwo_Kulturowe_w_Regionie_dopuszczonego_do_użytku_szkolnego_przez_ministra_do_spraw_oświaty_i_wychowania_DKOS_–_4015_–_169/02;_Autor_licznych_publikacji_pedagogicznych_i_etnologicznych;_Recenzent_projektów_i_wydawnictw_z_zakresu_edukacji_regionalnej_współredaktor_serii_Dziedzictwo_Kulturowe_–_Edukacja_regionalna_(materiały_pomocnicze_dla_nauczycieli)_współautor_koncepcji_i_członek_zespołu_redakcyjnego_serii_wydawniczej_Moje_miejsce_w_Europie_(zeszyty_ćwiczeń_do_realizacji_edukacji_regionalnej_w_nauczaniu_zintegrowanym);_Członek_zespołu_redakcyjnego_serii_wydawniczej_21_Twórczych_projektów_w_przedszkolu._Pomysłodawca_(wraz_z_P._Kaja_I._Ochocką_K._Wróbel)_oraz_lider_projektu_P21_-_Twórcze_Przedszkole_XXI_wieku;_Uczestnik_międzynarodowych_projektów_edukacyjnych_m.in._USA_Słowenia;_Współtwórca_Ogólnopolskiego_Programu_„Twórczy_Nauczyciel_–_Twórcza_Edukacja”_oraz_pomysłodawca_Letnich_Szkół_dla_Nauczycieli_(wraz_z_P._Kaja);_Członek_zespołu_nominowanego_do_WORLD_SUMMIT_AWARD_2007_za_najlepszy_projekt_e-learningowy_w_Polsce;_Obecnie_edukator/konsultant_oraz_dyrektor_Centrum_Szkoleniowego_eduskrypt.pl_(Niepubliczna_Placówka_Doskonalenia_Nauczycieli);_Link_do_strony:_http://www.eduskrypt.pl/autor-2.html_._"Zachowania, author={Andrzej Peć - pedagog, regionalista, nauczyciel/nauczyciel akademicki; absolwent Wydziału Artystyczno-Pedagogicznego Uniwersytetu Śląskiego Filia w Cieszynie oraz studiów podyplomowych z zakresu terapii pedagogicznej (Uniwersytet Jagielloński); autor programów różnorodnych form szkoleniowych dla nauczycieli z zakresu edukacji regionalnej, europejskiej, wielokulturowej oraz ICT; Współautor programu do realizacji ścieżki edukacyjnej dla liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego i technikum Edukacja Regionalna – Dziedzictwo Kulturowe w Regionie dopuszczonego do użytku szkolnego przez ministra do spraw oświaty i wychowania DKOS – 4015 – 169/02; Autor licznych publikacji pedagogicznych i etnologicznych; Recenzent projektów i wydawnictw z zakresu edukacji regionalnej, współredaktor serii Dziedzictwo Kulturowe – Edukacja regionalna (materiały pomocnicze dla nauczycieli), współautor koncepcji i członek zespołu redakcyjnego serii wydawniczej Moje miejsce w Europie (zeszyty ćwiczeń do realizacji edukacji regionalnej w nauczaniu zintegrowanym); Członek zespołu redakcyjnego serii wydawniczej 21 Twórczych projektów w przedszkolu. Pomysłodawca (wraz z P. Kaja, I. Ochocką, K. Wróbel) oraz lider projektu P21 - Twórcze Przedszkole XXI wieku; Uczestnik międzynarodowych projektów edukacyjnych, m.in. USA, Słowenia; Współtwórca Ogólnopolskiego Programu „Twórczy Nauczyciel – Twórcza Edukacja” oraz pomysłodawca Letnich Szkół dla Nauczycieli (wraz z P. Kaja); Członek zespołu nominowanego do WORLD SUMMIT AWARD 2007 za najlepszy projekt e-learningowy w Polsce; Obecnie edukator/konsultant oraz dyrektor Centrum Szkoleniowego eduskrypt.pl (Niepubliczna Placówka Doskonalenia Nauczycieli); Link do strony: http://www.eduskrypt.pl/autor-2.html .}, howpublished={online}, publisher={Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego}, language={polski}, abstract={Artykuł poświęcony jest obrzędowości wiosennej współcześnie obserwowanej wśród mieszkańców Stryszawy w Beskidzie Żywieckim. Autor przybliża czytelnikowi tradycyjne działania o charakterze magicznym i religijnym, związane z nadejściem wiosny. Praca składa się z trzech części: pierwsza prezentuje położenie geograficzne Stryszawy i jego konsekwencje kulturowe, druga - święta, symbole, nabożeństwa i zachowania związane z obrzędowością wiosenną. Część trzecia to podsumowanie zawierające refleksje na temat trwałości zachowań religijnych i magicznych w kontekście żywotności kultury tradycyjnej. Artykuł został napisany na podstawie badań terenowych przeprowadzonych przez Autora w okresie od marca do lipca 1997 roku w dwóch siedliskach Stryszawy: Bujarach i Wygodzie oraz kilkuletniej obserwacji uczestniczącej.}, type={artykuł}, title={"Zachowania religijne i magiczne w obrzędowosci wiosennej mieszkańców Stryszawy w Beskidzie Żywieckim"}, keywords={zachowania religijne, magia, obrzędowość wiosenna, Stryszawa w Beskidzie Żywieckim, kultura górali babiogórskich, kultura śląska, post, Środa Popielcowa, droga krzyżowa, Gorzkie Żale, rekolekcje wielkopostne, topienie Marzanny, otwarcie "wiklin", Niedziela Palmowa, Wielki Tydzień, kosołki, palenie hub, nabożeństwa majowe, Boże Ciało, wianki}, }