@misc{Jarosław_Kwieciński_-_absolwent_socjologii_w_Instytucie_Socjologii_UAM_w_Poznaniu_"Charakterystyka, author={Jarosław Kwieciński - absolwent socjologii w Instytucie Socjologii UAM w Poznaniu}, howpublished={online}, contents={Zawiera: 1. Wstęp; 2. Metodologia badań; 2.1 Zagrożenia i trudności; 2.2 Metoda badawcza; 2.3 Metody przeprowadzania poszczególnych wywiadów w OZ-A ul. Nowosolskiej; 3. Wejście do instytucji totalnej; 3.1 Zakład typu zamkniętego P1; 3.1.1 Transport skazanych pomiędzy zakładami karnymi; 3.1.2. Porównanie Zakładu karnego w Rawiczu i Aresztu Śledczego w Poznaniu; 3.1.4 Oddział Zewnętrzny Aresztu Śledczego w Rosnowie P3; 4. Panoptyzm; 4.1 W warunkach pełnego zamknięcia – zakłady karne typu zamkniętego P1; 4.2 W warunkach półwolnościowych – zakłady karne typu półotwartego P2.; 4.3 W warunkach wolnościowych – zakłady karne typu otwartego P3.; 5. Relacje dwóch społeczności w warunkach zamkniętych; strażnik –skazany.; 5.1 Nadanie ksyw; 5.2 Zachowanie więźniów a funkcjonariusz; 5.3 Opinie respondentów na temat strażników w Oddziale Zewnętrznym; 5.4 Podejście strażnika do pełnionej służby w ocenie więźnia; 6. Praca skazanych w trzech typach instytucji totalnych P1, P2,P3; 6.1. Praca w jednostce typu P1; 6.2 Praca w jednostce typu P2; 6.3 Podział i charakterystyka grup pracujących; 6.4 W przypadku dobrego zachowania i rzetelnej pracy łatwiej wyjść na przepustkę; 6.5 Przepływ oraz wysokość środków finansowych zarobionych przez więźnia; 7. Kontakt skazanych z rodzinami, kontrola cywili wchodzących na teren jednostki penitencjarnej; 7.1 Analiza przeprowadzania widzeń z rodzinami w zakładzie typu P1; 7.2 Analiza przeprowadzania widzeń z rodzinami w zakładzie typu P2; 7.3 Analiza przeprowadzania widzeń z rodzinami w zakładzie typu P3; 8. Bajera – słownictwo. Tajny kod slangu więziennego, gry słowne; 8.1Słownictwo używane w jednostce penitencjarnej; 8.2 Gierki językowe i ich przykłady; 8.3 Słownik bajery używany przed rokiem 1989; 8.4 Obowiązujący obecnie słownik bajery; 9. Zajęcia kulturalno-oświatowe w systemach penitencjarnych typu P1,P2, P3; 9.1 Charakterystyka zajęć kulturalno-oświatowych w jednostce typu P1; 9.2 Charakterystyka zajęć kulturalno-oświatowych w jednostce typu P2; 9.3 Charakterystyka zajęć kulturalno-oświatowych w jednostce typu P3; 10. Nowinki techniczne, edukacja, kursy zawodowe, a kontakt ze światem zewnętrznym; 10.1 Nowinki techniczne dostępne w instytucji totalnej; 10.2 Edukacja skazanych w instytucji totalnej, a opinie skazanych; 10.3 Kursy zawodowe, a opinie skazanych; 11. Zagrożenia występujące w jednostce penitencjarnej – niecodzienne sytuacje a reakcje „dwóch światów” strażników i więźniów; 12. Porównanie typów jednostek penitencjarnych; 13. Zakończenie; 14. Aneks}, language={polski}, abstract={Praca magisterska stanowi charakterystykę systemów penitencjarnych typu zamkniętego P1, półotwartego P2 i otwartego P3. W pracy wyróżnić można trzy zasadnicze części. Pierwsza wprowadza czytelnika w specyfikę badań odbywających się w instytucji totalnej oraz przybliża organizacyjne aspekty wejścia do tego typu miejsca i kategorię panoptyzmu wraz ze sposobami realizacji projektu w systemach penitencjarnych typu P1, P2 i P3. Kolejna część poświęcona jest relacjom pomiędzy strażnikami a więźniami, pracy skazanych, możliwości kontaktu z otoczeniem zewnętrznym, specyficznemu slangowi więźniów „bajerze”, zajęciom organizowanym dla osadzonych w ramach odbywanego przez nich wyroku. Ostatnia część to podsumowanie zawierające porównanie wybranych aspektów funkcjonowania w zakładach typu zamkniętego, półotwartego i otwartego. Podstawą do wyprowadzenia wniosków zawartych w pracy były wyniki projektu badawczego, który obejmował indywidualne wywiady pogłębione ze współwięźniami oraz obserwację.}, type={praca magisterska}, title={"Charakterystyka systemów penitencjarnych typu P1, P2, P3. Obserwacja uczestnicząca w zakładach karnych w Rawiczu i w Poznaniu w okresie od 27.10.2006 do 25.06.2008."}, keywords={zakład karny, więzienia, system penitencjarny, więźniowie, panoptyzm}, }