@misc{Stanisław_Marmuszewszki_-_UJ;_Jerzy_Światłowski_-_UJ;_"Rola, author={Stanisław Marmuszewszki - UJ; Jerzy Światłowski - UJ;}, howpublished={online}, contents={Zawiera: 1. Ramy roli żebraczej; 2. Rodzaje figur; 3. Granice roli żebraczej; 4. Semiotyczne aspekty tożsamości żebraka;}, publisher={Komitet Socjologii PAN, Instytut Studiów Politycznych PAN}, language={polski}, abstract={„Głównym przedmiotem analizy będzie ekspresja. Poprzez jej opis pragniemy zinterpretować zarysowaną wcześniej problematykę artykułu. W ekspresji, jako całościowym systemie znaków, ujawnia się relacja „żebrak - jałmużnik” w społecznie zdefiniowanej sytuacji. Treść ekspresji wyznaczają dwie grupy czynników: główni aktorzy, bohaterowie spektaklu „żebrak - jałmużnik” […] oraz czynniki sytuacyjne, a więc kontekst społeczno-kulturowy …”Artykuł składa się z dwóch głównych części: w pierwszej Autorzy ustalają ramy roli żebraczej dookreślając rodzaje figur, jakie w ramach tej roli żebracy przyjmują („Nikt”, „Ofiara losu”, „Kaleka” i inni); w drugiej części natomiast rozpatrzone zostały semiotyczne aspekty tożsamości żebraka.}, type={artykuł}, title={"Rola żebracza i jej ekspresja"}, keywords={żebrak, żebractwo, odgrywanie roli, ekspresja}, }