@misc{Marta_Petelewicz_(Instytut_Socjologii_Uniwersytetu_Łódzkiego)_"Satysfakcja, author={Marta Petelewicz (Instytut Socjologii Uniwersytetu Łódzkiego)}, howpublished={online}, contents={zawiera: 1. Wprowadzenie; 2. Unia Europejska wobec biedy dzieci i jakości ich życia; 3. Bieda wśród dzieci w gminach województwa łódzkiego o różnym poziomie warunków życia (w roku 2009); 3. "Dobro dziecka" a "dobro rodziny" - koncepcje obecne w dyskursie nad problemem zaniedbywania dzieci; 4. Kategoria "zaniedbania" w kontekście teorii i wyników badań nad zjawiskiem dzieci ulicy; 5. Wcześnie wykluczeni. Dzieci w rodzinach klientów pomocy społecznej; 6. Dzieci osób skazanych na karę pozbawienia wolności. Przegląd badań i analiz problematyki; 7. Satysfakcja z życia i samoocena uczniów mieszkających w łódzkich enklawach dziecięcej biedy; 8. Sytuacja dzieci niepełnosprawnych w świetle praw dziecka; 9. Zniewolone dzieciństwo - czym skorupka za młodu nasiąknie; 10. Dzieci ze środowisk marginesu społecznego w szkole; 11. Rola poradnictwa zawodowego w działaniach prewencyjnych i przeciwdziałaniu powstawania zjawiska zaniedbania; 12. Założenia ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej; 13. Opieka nad dzieckiem niepełnosprawnym w rodzinie zastępczej oraz formy wspierania rodzin zastępczych z dziećmi niepełnosprawnymi w Łodzi; 14. System pomocy dziecku i rodzinie. Instytucjonalne formy wsparcia - na przykładzie miasta Częstochowy; 15. Rodzinne determinanty ekskluzji społecznej Dorosłych Dzieci Alkoholików; 16. Dzieciństwo w placówkach opieki całkowitej - czynniki ryzyka transmisją biedy i problemów społecznych}, publisher={Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego}, language={polski}, abstract={Samoocena, poczucie własnej wartości, w okresie adolescencji, są kruchymi, podatnymi na zmiany konstruktami. Nie ulega jednak wątpliwości, iż mają przemożny wpływ na codzienne funkcjonowanie jednostki – jej aktualny dobrostan, wpływają również na rozwiązanie zadań rozwojowych tego etapu życia i możliwość ukształtowania się zintegrowanej tożsamości. Artykuł koncentruje się na dwóch bardzo ważnych elementach dobrostanu psychicznego jednostki: poczuciu satysfakcji z życia i samoocenie. W pierwszej części omówione zostały zagadnienia związane ze specyfiką etapu życia, w którym znajdują się respondenci, ze szczególnym uwzględnieniem kształtowania się samooceny dziecka. Następnie pokrótce omówiona została technika badawcza, dobór próby oraz specyfika projektu WZLOT, w ramach którego realizowane było badanie. W dalszej części przedstawione zostały wyniki badań empirycznych dotyczące poczucia satysfakcji z życia i samooceny dzieci mieszkających w enklawach dziecięcej biedy w Łodzi.}, type={książka}, title={"Satysfakcja z życia i samoocena uczniów mieszkających w łódzkich enklawach dziecięcej biedy"}, keywords={dzieci, ubóstwo, bieda, dzieciństwo, wykluczenie społeczne, enklawy biedy, jakość życia dzieci, samoocena, szkoła}, }