@misc{Marta_Zahorska_(Instytut_Socjologii_Uniwersytetu_Warszawskiego)_"Dzieci, author={Marta Zahorska (Instytut Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego)}, howpublished={online}, contents={zawiera: 1. Wprowadzenie; 2. Unia Europejska wobec biedy dzieci i jakości ich życia; 3. Bieda wśród dzieci w gminach województwa łódzkiego o różnym poziomie warunków życia (w roku 2009); 3. "Dobro dziecka" a "dobro rodziny" - koncepcje obecne w dyskursie nad problemem zaniedbywania dzieci; 4. Kategoria "zaniedbania" w kontekście teorii i wyników badań nad zjawiskiem dzieci ulicy; 5. Wcześnie wykluczeni. Dzieci w rodzinach klientów pomocy społecznej; 6. Dzieci osób skazanych na karę pozbawienia wolności. Przegląd badań i analiz problematyki; 7. Satysfakcja z życia i samoocena uczniów mieszkających w łódzkich enklawach dziecięcej biedy; 8. Sytuacja dzieci niepełnosprawnych w świetle praw dziecka; 9. Zniewolone dzieciństwo - czym skorupka za młodu nasiąknie; 10. Dzieci ze środowisk marginesu społecznego w szkole; 11. Rola poradnictwa zawodowego w działaniach prewencyjnych i przeciwdziałaniu powstawania zjawiska zaniedbania; 12. Założenia ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej; 13. Opieka nad dzieckiem niepełnosprawnym w rodzinie zastępczej oraz formy wspierania rodzin zastępczych z dziećmi niepełnosprawnymi w Łodzi; 14. System pomocy dziecku i rodzinie. Instytucjonalne formy wsparcia - na przykładzie miasta Częstochowy; 15. Rodzinne determinanty ekskluzji społecznej Dorosłych Dzieci Alkoholików; 16. Dzieciństwo w placówkach opieki całkowitej - czynniki ryzyka transmisją biedy i problemów społecznych}, publisher={Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego}, language={polski}, abstract={Zadaniem szkoły, zwłaszcza na poziomie nauki obowiązkowej, jest umożliwienie wszystkim dzieciom opanowanie podstaw wiedzy i umiejętności, jakie zawierają programy szkolne. Nie jest to zadanie łatwe ze względu na różnice, które dzielą dzieci wychowywane w różnych warunkach społecznych. Najwięcej trudności w szkołach mają uczniowie wywodzący się z rodzin, których funkcjonowanie jest zaburzone przemocą, chorobami, alkoholizmem itp. Najbardziej tragiczne efekty zjawiska te wywołują w połączeniu z biedą. Opieka i pomoc w szkole dzieciom z rodzin o zaburzonej strukturze i zachowaniach jest niesłychanie trudna. W ramach tekstu autorka - obok przeglądu literatury przedmiotu - omawia wyniki badań, które przeprowadziła wspólnie z grupą studentów na terenie Warszawy i jej obrzeżach. Na podstawie zebranego materiału empirycznego przeprowadzona została analiza systemu działań mających na celu wspomaganie uczniów rekrutujących się z tzw. trudnych środowisk.}, type={książka}, title={"Dzieci ze środowisk marginesu społecznego w szkole"}, keywords={dzieci, ubóstwo, bieda, dzieciństwo, wykluczenie społeczne, szkoła, uczniowie}, }