@misc{Agnieszka_Golczyńska-Grondas_(Instytut_Socjologii_Uniwersytetu_Łódzkiego)_"Dzieciństwo, author={Agnieszka Golczyńska-Grondas (Instytut Socjologii Uniwersytetu Łódzkiego)}, howpublished={online}, contents={zawiera: 1. Wprowadzenie; 2. Unia Europejska wobec biedy dzieci i jakości ich życia; 3. Bieda wśród dzieci w gminach województwa łódzkiego o różnym poziomie warunków życia (w roku 2009); 3. "Dobro dziecka" a "dobro rodziny" - koncepcje obecne w dyskursie nad problemem zaniedbywania dzieci; 4. Kategoria "zaniedbania" w kontekście teorii i wyników badań nad zjawiskiem dzieci ulicy; 5. Wcześnie wykluczeni. Dzieci w rodzinach klientów pomocy społecznej; 6. Dzieci osób skazanych na karę pozbawienia wolności. Przegląd badań i analiz problematyki; 7. Satysfakcja z życia i samoocena uczniów mieszkających w łódzkich enklawach dziecięcej biedy; 8. Sytuacja dzieci niepełnosprawnych w świetle praw dziecka; 9. Zniewolone dzieciństwo - czym skorupka za młodu nasiąknie; 10. Dzieci ze środowisk marginesu społecznego w szkole; 11. Rola poradnictwa zawodowego w działaniach prewencyjnych i przeciwdziałaniu powstawania zjawiska zaniedbania; 12. Założenia ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej; 13. Opieka nad dzieckiem niepełnosprawnym w rodzinie zastępczej oraz formy wspierania rodzin zastępczych z dziećmi niepełnosprawnymi w Łodzi; 14. System pomocy dziecku i rodzinie. Instytucjonalne formy wsparcia - na przykładzie miasta Częstochowy; 15. Rodzinne determinanty ekskluzji społecznej Dorosłych Dzieci Alkoholików; 16. Dzieciństwo w placówkach opieki całkowitej - czynniki ryzyka transmisją biedy i problemów społecznych}, publisher={Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego}, language={polski}, abstract={"Tekst traktuje o zidentyfikowanych na podstawie treści wywiadów biograficznych praktykach instytucjonalnych, które przyczyniać się mogą do międzypokoleniowej transmisji biedy w badanej zbiorowości na przykładzie praktyk stosowanych w 11 łódzkich i podłódzkich domach dziecka w latach 1970–1990 . Artykuł – z racji podjętego tematu – opisuje negatywne aspekty funkcjonowania domów dziecka, należy jednak podkreślić, iż narratorzy w większości ukazują także pozytywne strony tych instytucji, kilkoro z nich wyraźnie podkreśla, iż pobyt w placówce oznaczał dla nich stabilizację sytuacji emocjonalnej w stosunku do traumatycznych przeżyć w domu rodzinnym i umożliwił „start w normalne życie”.}, type={książka}, title={"Dzieciństwo w placówkach opieki całkowitej - czynniki ryzyka transmisją biedy i problemów społecznych"}, keywords={ubóstwo, bieda, dzieciństwo, wykluczenie społeczne, domy dziecka, piecza zastępcza, PRL, wywiad narracyjny, metoda biograficzna}, }