TY - GEN A1 - Andrzej Peć - pedagog, regionalista, nauczyciel/nauczyciel akademicki; absolwent Wydziału Artystyczno-Pedagogicznego Uniwersytetu Śląskiego Filia w Cieszynie oraz studiów podyplomowych z zakresu terapii pedagogicznej (Uniwersytet Jagielloński); autor programów różnorodnych form szkoleniowych dla nauczycieli z zakresu edukacji regionalnej, europejskiej, wielokulturowej oraz ICT; Współautor programu do realizacji ścieżki edukacyjnej dla liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego i technikum Edukacja Regionalna – Dziedzictwo Kulturowe w Regionie dopuszczonego do użytku szkolnego przez ministra do spraw oświaty i wychowania DKOS – 4015 – 169/02; Autor licznych publikacji pedagogicznych i etnologicznych; Recenzent projektów i wydawnictw z zakresu edukacji regionalnej, współredaktor serii Dziedzictwo Kulturowe – Edukacja regionalna (materiały pomocnicze dla nauczycieli), współautor koncepcji i członek zespołu redakcyjnego serii wydawniczej Moje miejsce w Europie (zeszyty ćwiczeń do realizacji edukacji regionalnej w nauczaniu zintegrowanym); Członek zespołu redakcyjnego serii wydawniczej 21 Twórczych projektów w przedszkolu. Pomysłodawca (wraz z P. Kaja, I. Ochocką, K. Wróbel) oraz lider projektu P21 - Twórcze Przedszkole XXI wieku; Uczestnik międzynarodowych projektów edukacyjnych, m.in. USA, Słowenia; Współtwórca Ogólnopolskiego Programu „Twórczy Nauczyciel – Twórcza Edukacja” oraz pomysłodawca Letnich Szkół dla Nauczycieli (wraz z P. Kaja); Członek zespołu nominowanego do WORLD SUMMIT AWARD 2007 za najlepszy projekt e-learningowy w Polsce; Obecnie edukator/konsultant oraz dyrektor Centrum Szkoleniowego eduskrypt.pl (Niepubliczna Placówka Doskonalenia Nauczycieli); Link do strony: http://www.eduskrypt.pl/autor-2.html . PB - Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego N2 - Artykuł poświęcony jest obrzędowości wiosennej współcześnie obserwowanej wśród mieszkańców Stryszawy w Beskidzie Żywieckim. Autor przybliża czytelnikowi tradycyjne działania o charakterze magicznym i religijnym, związane z nadejściem wiosny. Praca składa się z trzech części: pierwsza prezentuje położenie geograficzne Stryszawy i jego konsekwencje kulturowe, druga - święta, symbole, nabożeństwa i zachowania związane z obrzędowością wiosenną. Część trzecia to podsumowanie zawierające refleksje na temat trwałości zachowań religijnych i magicznych w kontekście żywotności kultury tradycyjnej. Artykuł został napisany na podstawie badań terenowych przeprowadzonych przez Autora w okresie od marca do lipca 1997 roku w dwóch siedliskach Stryszawy: Bujarach i Wygodzie oraz kilkuletniej obserwacji uczestniczącej. L2 - http://repozytoria.uap.edu.pl/Content/402088 KW - zachowania religijne KW - magia KW - obrzędowość wiosenna KW - Stryszawa w Beskidzie Żywieckim KW - kultura górali babiogórskich KW - kultura śląska KW - post KW - Środa Popielcowa KW - droga krzyżowa KW - Gorzkie Żale KW - rekolekcje wielkopostne KW - topienie Marzanny KW - otwarcie "wiklin" KW - Niedziela Palmowa KW - Wielki Tydzień KW - kosołki KW - palenie hub KW - nabożeństwa majowe KW - Boże Ciało KW - wianki T1 - "Zachowania religijne i magiczne w obrzędowosci wiosennej mieszkańców Stryszawy w Beskidzie Żywieckim" UR - http://repozytoria.uap.edu.pl/dlibra/publication/edition/402088 ER -